+46 (0) 431 - 36 98 66
+46 (0) 431 - 36 98 66
15
januari
2019

Leg. dietisten Anna Ottosson: ”Maten är ett viktigt verktyg i kampen mot cancer”

Idag vet man att cirka 5–10 procent av all cancer orsakas av ärftliga faktorer, dvs. medfödda genetiska förändringar som i olika utsträckning bidrar till en ärftligt ökad risk för viss cancersjukdom. Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, kan 30-35 procent av all cancer förebyggas eller förhindras genom vad vi väljer att äta och dricka. ”I jakten på lösningen kan vi missat en stor del av lösningen som legat framför oss hela tiden – på tallriken”.

Vi har träffat leg. dietisten Anna Ottosson, grundaren av FoodPowers Cancerrehab-program och tidigare vice ordförande i Dietisternas Riksförbund som kämpar för att få till bättre kostråd till de som redan drabbats av cancer.

Hur ser du på den stigande ohälsan i samhället och vilka anser du vara dem mest bidragande faktorerna? 
– Det finns en enorm kraft i maten, säger Anna. Den senaste forskningen och undervisar undersökningar visar att maten är den enskilt största faktorn för hälsa. Jag är ödmjuk inför att det även beror på en mängd andra faktorer, såsom fysisk aktivitet, kring hur vi mår men maten är en viktig faktor. Idag tror jag det råder lite okunskap när det kommer till hur maten påverkar oss.

– Framförallt är det ett ”systemfel” i grunden. Om vi tittar på svensk sjukvård så är den inte anpassad efter den senaste forskningen som visar hur viktigt kosten är. Maten är ett viktigt verktyg för att förebygga och faktiskt också behandla vissa sjukdomar. Då tänker jag främst på våra välfärdssjukdomar, berättar Anna.

– Man vet att dem är kopplade till vad vi äter och därför vore det klokt – från flera olika perspektiv – om vi fokuserar mer på hur maten kan hjälpa både genom att förebygga, läka samt rehabilitera, säger hon.

Hur upplever du att vi bäst kan förebygga de här utmaningarna?
– Vi behöver tänka till inom både skola och sjukvård kring vad det är för typ av mat som serveras, säger Anna. Framförallt hos de delar som skattefinansieras ska mat som gör oss friska serveras och baseras på den senaste forskning kring mat som stärker och och gör oss friska.

– En annan viktig faktor är inspiration. Det är en fantastiskt tid just nu upplever jag, säger hon och fortsätter.

– Jag har jobbat i över 22 år med dessa frågor men just nu upplever jag att många har en önskan och intention att leva mer hälsosamt och ta hand om sig själva. Det ser vi inte minst med den ökande vegetariska trenden och att fler äter mer medvetet. Det finns en öppenhet för förändring just nu.

Hur ser du på kostklimatet i Sverige och den bilden många har till kost?
– Mat är fantastiskt; det är livsglädje och engagerar mycket. Samtidigt kan vi inte sätta på en TV eller öppna en tidning förrän vi möts av olika budskap kring maten. Det är ofta helt motstridiga budskap vi möts av och det kan vara svårt att navigera som konsument.

– Det har dock blivit ett bättre klimat än tidigare hade men vi har en ökad polarisering  i samhället. Vi har en grupp som är väldigt påläst och intresserad samtidigt som vi har en utmaning i den grupp som inte tar del av informationen och som skulle få en stor hälsoutväxling genom att ta till sig det buskapet.

Vad upplever du är de viktigaste stegen man själv kan ta för sin egen hälsa? Vilka är dina ”topp-3”? 

  1. Gå från ”fyra nyanser av brunt” till att sätta färg på tallriken. Det finns forskning som visar att när vi njuter av mat från växtriktert, från olika färger, så påverkar det oss väldigt positivt. Välj mer av regnbågens färger.
  2. Surfa in i hälsodryckernas värld: Grön smoothie, hälsoshots och Kombucha. Att dricka en grön smoothie om dagen ger en sån boots genom att du får i dig så mycket grönsaker i ett nafs. Det är många som kämpar med att få i sig grönt, trots att vi vet hur fantastiskt det är med grönsaker och då är smoothies ett bra sätt.
    Nyfiken på att lägga till en grön smoothie i din vardag? Här hittar du några recept från Anna på gröna smoothies.
  3. Tänk inte att du ”måste” utan fokusera på möjligheterna. Du måste ingenting utan fokusera på möjligheterna och ”lägg till” snarare än ”ta bort”. Det blir en helt annan känsla och då är det något magiskt som händer, avslutar Anna.

Vill du läsa mer om och följa Anna? Då hittar du henne på följande kanaler:

Nyfiken på Annas böcker som bl.a. lanserats i USA? Läs mer här.

author: PO på Fysiotest