+46 (0) 431 - 36 98 66
+46 (0) 431 - 36 98 66
27
februari
2019
Pappa och son på stranden

Fem sätt att få tid till hälsosamma val

Ofta har många av oss en relativt hög förväntan kring hur vi vill att saker ska vara när det gäller vår hälsa. Vi vet även i de flesta fall vad vi behöver göra för att träna och äta lite bättre. Men, när livet redan är fullbokat hur ska vi då kunna hinna med detta ovanpå allt annat som ska göras?

Här kommer därför fem enkla sätt att lättare få till de val du önskar göra mer av, samtidigt som de oönskade minskar (vi har ju alla fått samma 24-timmar att förvalta).

”Om du kämpar med att göra hälsosamma val, stanna då upp och tänk igenom vilka dina mest prioriterade områden är.”

1. Fråga dig själv ”varför”.

Genom att förstå vad det är som verkligen driver dig hjälper dig att kunna prioritera och fatta bättre beslut kring din hälsa. Fråga dig själv ”varför” tills du verkligen får en förståelse kring vad som är din motivation. Många av oss vill tappa några extra kilon, men motivationen ligger ofta bortom det målet.

Varför vill du gå ned i vikt? Vad får det dig att känna? Är det mer energi? Känslan av beslutsamhet och självdisciplin?

Fundera på just ditt ”varför”. Det kommer ge dig att prioritera rätt utifrån ditt önskade läge.

2. Vad är viktigt?

Vad vi väljer att lägga tid på är även det som vi ofta får bäst resultat i. Om du kämpar med att göra hälsosamma val, stanna då upp och tänk igenom vilka dina mest prioriterade områden är. Du känner kanske igenom historien om professorn som för sin klass ger ett exempel på en glasburk med stenar, grus och sand i som symboliserar vad vi prioriterar i livet. Alla har vi olika definitioner för de områden som är viktigaste i vårt liv men om vi fyller vår glasburk med sand finns det inte mycket plats för stenarna – dem viktigaste delar i våra liv.

3. ”Byt en kvart”

För att lyckas få dina aktiviteter i samklang med dina prioriteringar kan det vara värdefullt att, steg för steg, ersätta lågprioriterade aktiviteter med högprioriterade. Vad lägger du tid på idag som du upplever du kan minska till förmån för de saker du funderade ut i punkt 2?
Prova att byta ut en kvart av till exempel TV-tittande mot att packa träningsväskan eller förbereda morgondagens mellanmål. Du kommer snart märka skillnaden i din vardag och för din hälsa.

”Tydlighet ger energi och motivation”

4. ”Boka en dejt med dig själv”

Vi är ofta väldigt duktiga på att boka in saker i kalender; möten, åtaganden, kalas, osv. Och det som vi bokar in blir oftast av. Om vi väntar med att röra på oss eller äta bättre tills det att ”vi känner för det” är risken att det aldrig blir av. En princip som hjälpt många är därför att boka in träning eller matlagning i kalendern. Det hjälper dig att dels behålla ditt fokus och ha en klar plan över de kommande dagarna eller veckorna.

Tydlighet ger energi och motivation.

5. Var proaktiv.

Att välja att ”tänka efter före” är en princip som hjälpt många som kämpar med att göra fler hälsosamma val. Om du ofta känner att du hamnar i en situation där du tar beslut som missgynnar dig och din hälsa, fundera då på hur du kan vara proaktiv inför liknande situationer i framtiden.

Till exempel, kan ett mellanmål innan du avslutar arbetsdagen bidra till att du undviker att småäta innan middagen? Kan det hjälpa att lägga fram träningskläderna kvällen innan för att underlätta att få in ett kort träningspass innan dagen börjat?

Vad kan vara ett proaktivt val för dig?

Tags for this post

author: PO på Fysiotest