Coronatester på företaget

Fysiotest ger alla möjlighet att genomföra coronatester med provtagning för pågående infektion, antikroppar och riskgruppsanalys.

Sjukvården genomför idag framförallt tester på personer med sjukdomssymptom. En proaktivt kartläggning på arbetsplatser skapar underlag för att fatta rätt beslut för verksamheten och kan därmed påverka ekonomiska resultat och KPIer positivt.

Förklaring och syfte med olika testmetoder

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att all personal som har förkylningssymptom ska stanna hemma tills de varit helt friska i minst två dagar. Genom att regelbundet testa medarbetarna mot viruset kan ni upprätthålla en högre kapacitet och snabbare få tillbaka medarbetare efter sjukdom.

PCR-TEST

- för pågående infektion

Om testet

Nuvarande ”gold-standard” för testning mot pågående infektion. Analys genomförs på laboratorier.

Svarstid

1-2 dagar från genomfört test till resultat.

Kvalitet

Hög specificitet och sensitivitet – där sensitiviteten i regel beror på hur sjuk patienten är (dvs. hur mycket virus patienten har i kroppen).
Läs mer under ”Hur säkert är testet?” nedan.

Användningsområden

För testning av personer med pågående symptom.

ANTIGENTEST

- för pågående infektion

Om testet

Bra att använda för bredare screening som en extra försiktighetsåtgärd för att minimera risken att smitta kommer in på arbetsplatsen.

Patientnära, snabbt och enkelt test som detekterar pågående infektion. Mäter existensen av Sars-Cov-19-virusets ytprotein.

15-30 minuter.

Kvalitet

De senast utvecklade antigenstesterna har en sensitivitet och specificitet är jämförbar med PCR-testning.

Användningsområden

Komplement till PCR för screening på arbetsplatser och i situationer där stora grupper behöver bli testade snabbt.

Extra säkerhetsåtgärd till befintliga åtgärder och rekommendationer för att ytterligare minska risken för spridning.

ANTIKROPPSTEST

- för genomgången infektion

Om testet

Används för att detektera om en person har genomgått infektionen och har antikroppar i blodet. Därmed har personen byggt upp en viss immunitet och skydd mot återinfektion.

15-30 minuter.

Kvalitet

Hög specificitet och sensitivitet.

Användningsområden

Används som screening för antikroppar hos symptomfria medarbetare som ger företaget information för att begränsa smittspridning på arbetsplatsen.

Vill du boka tester för din arbetsplats? Lämna dina uppgifter så hör vi av oss så snabbt vi kan.

Mer information om testningen för Covid-19

• Vart tas provet?

Provtagning sker företrädesvis i företagets lokaler med tillämpade restriktioner.

• Hur genomförs testet?

För att minimera smittspridning under provtagningstillfället följer vi Socialstyrelsens och Folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande provtagning. Vi bjuder in respektive medarbetare till individuella tider så att köbildning minimeras.

Testet genomförs på arbetsplatsen i ett rum där endast två personer får vistas samtidigt. Medarbetare med symptom tas ej emot utan hänvisas till sjukvården.

• Hur säkert är testet?

PCR-tester

Senstitivitet: 100%
    Specificitet:   97,73%

Antigenstester

Sensitivitet: 96,52%
    Specificitet: 99,62%

Antikroppstester

Senstitivitet: Ig-M 100% & Ig-G 100%
    Specificitet:   Ig-M 100% & Ig-G 99,2%

Sensitiviteten är den andel sant positiva resultat som testet korrekt identifierar som positiva.
    Specificiteten är den andel sant negativa resultat som testet korrekt anger som negativa. ​